70

Mit jelent az angol ’expat blues’ kifejezés? Szó szerinti fordítása a ’kiköltözők szomorúsága’, de tulajdonképpen arra az érzésre utal, ami a külföldre költözés első eufóriája után gyakran bekövetkezik.

Hiszen elsőre meseszerűnek tűnik az egész: felvettek egyetemre vagy megkaptad álmaid állását külföldön, kiköltöztél és az első néhány héten alig győztél örülni annak, hogy ott vagy. Kicsit olyan volt, mintha hosszabb időre mentél volna turistáskodni, annak minden előnyével.

Csakhogy a kezdeti lelkesedés egy idő után egy kis szomorúságba csapott át. Az első hetek, hónapokban szinte alig érzékelted az idő múlását, minden új és izgalmas volt, egy idő után viszont rádszakadtak a szürke hétköznapok. A depresszió Erasmus alatt vagy külföldre költözés után elég gyakran jelentkezik.

Lehet, hogy elkezdtek rutinná válni a korábbi újdonságok és egyszeriben szembesültél azzal, hogy messze vannak a barátok,a  család, a jól megszokott és bejáratott otthoni dolgaid.

Mit tehetsz, ha külföldön élsz és neked is ismerősek a fenti érzések? Az alábbiakban ezzel kapcsolatban olvashatsz néhány tippet.

Próbálj meg kapcsolatokat építeni

Még akkor is, ha nehéznek tűnik és eleinte semmi kedved kimozdulni és elmenni valahova a kollégáiddal/egyetemi társaiddal, vagy elmenni egy-egy rendezvényre.  Talán túl soknak érzed az utóbbi időszak változásait és az hiányzik a legkevésbe, hogy új emberekkel ’jópofizz’.

Pedig ez lenne az egyik legfontosabb lépés ahhoz, hogy jobban érezd magad és szép lassan megszokd az ottlétet.

Szóval az egész kapcsolatteremtés és ismerkedés dolgot egyszerűsítsd le és ne túl nagy elvárásokkal kezdj neki: első lépésként ne akarj rögtön igazi barátokat találni, éppen elég, ha lesz egy-két jó ismerősöd. A szomszéd, akivel alkalmanként váltasz egy-két szót. A kollégáid, akikkel néha megiszol valamit munka után.  Néha egészen apró dolgok is nagyon sokat tudnak javítani a napodon.

Érdemes megnézni, hogy van-e online csoport (például a facebookon) az adott városban élő külföldieknek olyan témában, ami téged érdekel. Az online kapcsolat is több, mint a semmi😊 És ha nem vagytok túl távol egymástól, ezekből könnyen lehet személyes találkozás is.

Törődj magaddal

Igen-igen, az untig ismételt mondatok, miszerint sportolj, figyelj oda, hogy mit és mikor eszel, aludj eleget és ha lehet, tölts elegendő időt a friss levegőn.

Amikor úgy egyébként is jól vagyunk, akkor nem tűnik nehéznek ezeket betartani. De amikor a dolgok kezdenek rosszabbra fordulni, akkor valahogy egyre kevésbé sikerül erre odafigyelni. Ilyen időszakokban jobban esik inkább heverészni a tévé előtt és valami cukrosat nassolni, mint kimenni egyet sportolni. Vagy a vacsora utánra tervezett egy pohár borból hirtelen egy egész üveg lecsúszik…Aztán persze nem tudsz aludni. És másnap kezdődik minden elölről.

És a helyzetet tovább ronthatja ha valahol mélyen belül azt gondolod, hogy jól kellene érezned magad mert jó helyen vagy és elvileg ’beindult az élet’. Éppen ezért eleinte talán magad elől is titkolod azt az érzést, hogy valami nincs rendben.

Ne légy túl szigorú magadhoz. Teljesen természetes, hogy vannak nehezebb időszakok – sőt, az a ritkább ha ’fáklyásmenet’ az egész és soha semmi probléma nincsen. Ilyenkor engedd meg magadnak, hogy azt érezd amit érzel (pl. szomorúság, magány) még akkor is, ha a külvilág szerint kívánni sem lehetne jobb helyzetet, mint amiben vagy.

Szóval ha észreveszed, hogy kevésbé figyelsz oda magadra, akkor itt az ideje változtatni. Ha nincs kedved azonnal belevetni magadat az edzésbe, akkor felesleges erőltetni. Bőven elég valami olyasmi ami kikapcsol, amit szívesen csinálsz és nem túl megerőltető – például séta vagy kirándulás.

Alakítsd ki a napi rutinodat

Nem kell minden napot percre pontosan beosztani és heti tervet készíteni, de azért az jó, ha legalább néhány fix pont van egy héten😊 Például (ha megteheted) gyalog mész haza a munkából heti egy-két délután. Vagy beiratkozol egy tanfolyamra és heti egyszer eljársz oda. Kijelölhetsz egy napot/délutánt az otthoni teendőknek és ha több napra osztod szét őket, akkor kevesebbnek is fog tűnni. Ütemezheted a bevásárlást is heti egy alkalomra így felszabadul az az idő, amit eddig naponta ezzel töltöttél.

Nem kell nagy dolgokra gondolni, bőven elég, ha apró szertartásokat iktatsz be a napjaidba. Már ez is fog egyfajta keretet adni az idődnek és kevésbé fogod érzed majd úgy, hogy csak szétfolynak a napjaid.

Értékeld az apróságokat is

Akármit is tettél aznap – lehet, hogy csak sétáltál egyet és a környékkel ismerkedtél – örülj neki és értékeld, hogy megtetted! Ezek tényleg apró lépések, de az élet nem a nagy ugrásokból, hanem ezekből az apró lépésekből áll össze.

Ha például megdicsérnek valamiért (akár a munkában vagy a suliban, tanfolyamon, stb.) akkor ne védekezz azzal, hogy ’de hát ez semmiség volt’ vagy ’éppen csak dolgozgattam egy kicsit’.

Szóval változtasd meg a belső monológodat 😊 és amikor észreveszed, hogy ’csak’ kezdetű mondatokkal írod le az aznapi tevékenységedet akkor gyorsan fogalmazd át. Például: ’semmit nem csináltam, csak lementem egy fél órára’ helyett ’felfedeztem a környéket, ismerkedtem az új környezettel’.

Ismerd be, ha rosszul érzed magad

Azaz legyél őszinte magadhoz. Mindenki életében előfordulhatnak rosszabb időszakok, amelyekkel nem tud egyedül megküzdeni. Ilyenkor szabad és érdemes is segítséget kérni – lehet az egy barát vagy családtag is, akivel beszélgetni tudsz – ha nincs a közelben, akkor legalább online.

Ha komolyabbnak találod a helyzetet és úgy tűnik, hogy sem egyedül sem a barátok sem a család segítségével nem tudsz kijönni belőle, akkor sokat segíthet egy olyan pszichológus vagy mentálhigiénés szakember, akivel online is lehet beszélgetni. (Ha a fentiekben magadra ismertél és szeretnéd a gondolataidat, érzéseidet megosztani valakivel, akkor itt találod meg az elérhetőségemet).